Biuro Marketingowe Piotr Dobrołęcki

Program Promocji Czytelnictwa "Kanon Książek dla Dzieci i Młodzieży" - 

- to przedsięwzięcie realizowane przez Porozumienie Wydawców - grupę 23 oficyn, specjalizujących się w literaturze dla dzieci i młodzieży, a także współpracujące instytucje i organizacje, którym bliski jest temat czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży.

Pomysł został po raz pierwszy przedstawiony publicznie 17 maja 2002 roku na konferencji prasowej Polskiej Izby Książki, podczas Międzynarodowych Targów Książki.

9 lipca 2002 roku wydawcy podpisali deklarację założycielską "Kanonu Książek dla Dzieci i Młodzieży".

Dwa miesiące później zaprezentowano założenia programowe i harmonogram prac. Prezes Polskiej Izby Książki - Andrzej Nowakowski i dyrektor Biblioteki Narodowej - Michał Jagiełło, podpisali porozumienie w sprawie objęcia przez Bibliotekę Narodową patronatu nad "Kanonem Książek dla Dzieci i Młodzieży". Adam Michnik, redaktor naczelny "Gazety Wyborczej", podpisał porozumienie o patronacie medialnym Agory S.A. nad tym przedsięwzięciem. Od tego czasu wiele innych mediów i instytucji włączyło się w działania związane z "Kanonem Książek dla Dzieci i Młodzieży". Akcja została objęta honorowym patronatem Ministra Kultury, Waldemara Dąbrowskiego.

Seria wydawnicza "Kanon Książek dla Dzieci i Młodzieży", będąca jednym z nurtów Programu Promocji Czytelnictwa, składa się z pięćdziesięciu tytułów, które mają ukazać się do końca 2005 roku.

Swoje propozycje do "Kanonu Książek dla Dzieci i Młodzieży" zgłaszali zarówno młodzi czytelnicy, jak i ich rodzice, dziadkowie i nauczyciele. Z myślą o nich, we współpracy z "Gazetą Wyborczą" zorganizowano plebiscyt, w którym wyłoniona została połowa tytułów (dwadzieścia pięć). Mogli oni także oddać swoje głosy na ukochane książki w bibliotekach, które bardzo aktywnie włączyły się w proces wyłaniania listy, i z którymi nadal ściśle współpracujemy. Druga część tytułów zarezerwowana została dla ekspertów - specjalistów w dziedzinie literatury dziecięcej i młodzieżowej, którzy zgłosili pozycje z literatury współczesnej. Na przygotowanej przez nich liście znalazło się także pięć książek, które do tej pory nie zostały przetłumaczone i wydane w Polsce. Ma to być krok w stronę rozszerzenia polskiego rynku wydawniczego o wartościowe tytuły obce, wielokrotnie nagradzane na międzynarodowych konkursach.

Pozycje z serii "Kanon Książek dla Dzieci i Młodzieży" wyróżniają się spośród innych wydań dostępnych w księgarniach. Każda z nich posiada oddzielne, plastikowe etui, zawierające informacje o autorze i ilustratorze, a także motyla z napisem lubię książki, będącego znakiem rozpoznawczym serii.

Biuro Marketingowe Piotr Dobrołęcki koordynuje wszystkie działania związane z tym przedsięwzięciem.

Do połowy roku 2004 wydano osiemnaście tytułów w serii "Kanon Książek dla Dzieci i Młodzieży", zorganizowano wiele spotkań w bibliotekach publicznych w całej Polsce.